Защо Мрежовият маркетинг не си заслужава



Наскоро попаднах на едно предаване, наречено „Dragon’s Den“. Беше подобно на „Търсенето на таланти“, обаче ставаше дума за бизнес и инвестиране. Излиза един човек пред четирима сериозни инвеститори, уж с име във финансовата сфера, и представя своята бизнес идея. Ако тя е достатъчно привлекателна за тях, човекът минава на следващия етап, където бизнес идеите на редица избрани хора, започват да се борят една с друга за вниманието на инвеститора.

Разбира се, най-добре развитата от тях ще спечели предаването и ще получи финансиране. Предполагам сте гледали по телевизията как по време на кастингите на „България търси талант“ излизат и някои хора, които толкова се излагат, че и вас ви хваща срам само като ги гледате.

Та, в това предаване (канадското издание) пред инвеститорите излезе човек и им представи не какво да е, а компанията „Lyoness“, съдена за пирамидална дейност в редица държави. Въпреки че човекът очевидно презентираше добре и имаше умения да говори пред публика, реакцията на инвеститорите беше брутална към него.

Те не останаха очаровни от „възможността“ и един от тях каза, че никога не би инвестирал парите си в компания, в която фокусът не е дали продуктът ще се развие на пазара, ами това колко човека са включени в „схемата“. Това не представлява никаква стойност за него. Сами правете изводите си.

И аз бях част от Мрежовия маркетинг

Фактите, които излагам в тази статия, не са на база някоя книга за Мулти-левъл маркетинг, а са базирани на наблюдаваната реалност. Признавам, че и аз бях част от МЛМ-а. Идеята за такъв тип „бизнес“ ми се стори доста привлекателна навремето, когато бях „млад и зелен“.

Представите за финансова независимост и комуникацията с много хора грабнаха вниманието ми. Прозрях възможността да науча важни умения за продаване и за комуникация с хората, докато увеличавам своите доходи. Скоро обаче осъзнах, че има и много по-добри алтернативи да бъдат научени тези умения, както и за растежа на доходите ми.

За щастие, късмет или каквото и да е там, не стигнах до прага, при който хората започват да те отбягват и губиш приятели, защото постоянно се опитваш да им продадеш нещо. Точно така, въпреки че МЛМ компаниите твърдят, че това е „бизнес без риск“, реално има риск да се превърнете в един досаден продавач, който търси хората, само за да им предложи нова оферта, промоция или продукт, което означава, че когато се появите някъде, те ще ви свързват с това, а това няма да доведе до нищо добро, най-много развалена репутация сред приятели и роднини. Никой не обича да гледат на него като на златна монета.

Как компаниите за Мрежов маркетинг се защитават и се опитват да ви убеждават

Предполагам на много хора се е случвало да бъдат поканени на презентация на мрежова компания. След като изразите възражение да се включите в тяхната „бизнес възможност“, представителят ще ви попита какво точно ви притеснява или нещо от този род. Вашите съображения са, че това може да е пирамида, защото компанията печели не от оборот закупени продукти и консумацията им, ами от това колко човека са се включили. Въпросният представител, сякаш по специален сценарий, ще ви каже, че „стандартният“ бизнес също е пирамида, понеже най-отгоре седи собственикът, после управител и мениджъри, след това служители и така нататък.

Но това, което представителите на МЛМ не осъзнават е, че хората под собственика на бизнес получават заплати, придобивки и определени предимства. Те не зависят от едно безкрайно търсене на нови хора, които да се включат в МЛМ бизнес.

Може да смятате, че това не е сериозен бизнес, а те ще ви кажат, че сте се изказал неподготвен и „работата с хора“ е заложена в основата на всяка бизнес идея, както и че за стартирането на мрежов маркетинг бизнес не се изисква начален капитал за разлика от конвенционалните бизнес идеи. Ако успеят да ви убедят да се включите ще ви учат на същите тези „сценарии“.

Защо Мрежов маркетинг не е бизнес възможност, която трябва сериозно да обмислите

Повечето представители на МЛМ компании смятат, че да си в МЛМ „схема“ е същото като да си предприемач, което е направо комично. МЛМ моделът е много далеч от това да си независим собственик на бизнес. По-скоро истината е, че напомнят на доста евтин продавач, който рекламира продукти, които никой не иска.

Самата идея, че ти се казва какво да правиш и как да го правиш е достатъчна предпоставка за голямата разлика между човек, който е създател на своя продукт и е отговорен за него, и съответно компания, която те кара да си купуваш продуктите, които после да промотираш.

Странно е, когато един бизнес, който претендира, че продава качествени продукти, фокусира 99% от бюджета си не върху маркетирането на определен продукт и изкарването му на пазара, ами върху събирането на хора, които да „бъдат най-добрия си клиент“. Някои мрежови компании дори вземат месечна такса, за да бъдеш техен представител, което означава, че не само си техният най-добър клиент, ами вземат и от парите ти за да бъдеш.

Едно от възможно най-лошите неща, които стават там е, че се промотира един определен лайфстайл, който може и да не съществува реално. Имам предвид, че всеки там ще ви каже, че прави пари, но няма да успеят да ви го докажат. Лайфстайл като коли, определени дрехи и лъскави партита/презентации се използва, за да бъде рекламирана идеята за финансова свобода.

В повечето случаи се наблюдава новопостъпил човек, който не изкарва никакви пари или много много малко пари от компанията, да започне да се облича с привидно скъпо изглеждащи костюми и да създаде излюзията, че е започнал да печели пари от компанията.

Идеята за финансова свобода е прекалено привлекателна за много хора и те се хващат като удавници за сламка на сладките приказки за хубави дрехи, пътувания и забавления по цял свят, мощни автомобили и големи къщи. Както и да го погледнем, да се облечеш по определен начин и да използваш лъжи и фалшив лайфстайл за своите доходи, за да привлечеш хора в компания, от която може да не извлекат стойност, си е направо грозно и непрофесионално.

Споменах ли, че нямате никакъв контрол върху компанията или продукта? В такива компании постоянно се случва да се променят цени, политики и компенсационни планове в ущърб на представителите и клиентите. Как очакваш да имаш сериозен приток от хора, когато ги караш да си купуват скъпи пакети с продукти, за да ползваш бъдеща отстъпка, членски внос, който постоянно се увеличава или тотална промяна на компенсационния план, така че да е в полза на тези „най-горе“?

“МЛМ продуктите са от най-високо качество и затова можете да ги закупите само от дистрибутори“

Ако наистина МЛМ продуктите бяха толкова невероятни, колкото родителските компании твърдят, те щяха да се появяват във физически магазини, седящи до други продукти от същата гама. Ако продуктите имаха конкурентно предимство компанията щеше да ги направи достъпни за възможно най-широка клиентела.

Реално няма нищо специално в това, което МЛМ компанията продава. Жена ви може да си купи козметика от специализиран магазин. Хранителни добавки с множество сертификати и високо качество можете да закупите от близката аптека. Можете да отидете на страхотна 5 звездна „ол инклузив“ почивка на доста по-ниска цена, даже с включени самолетни билети, а месечната такса, която плащате на МЛМ компанията, можете да спестите за мечтано пътуване.

Обикновено МЛМ продуктите са доста по-скъпи от нормалното, не защото това е гаранция за качеството им, а защото клиентите не са достатъчно на брой, за да покрият всички фирмени разходи и компанията разчита на постоянното включване на нови хора, които да станат „най-добрия си клиент“, дори ги обвързва с договори за лоялност и месечни такси, за да могат да консумират.

Тогава имат ли смисъл техните отстъпки, които се предлагат? Става грозна картинка, когато един МЛМ представител започне да продава на база страх. Фрази като „бъди беден и болен“, „хората сериозно вредят на здравето си като не пият от тази напитка“ и „пътувай скъпо, аз ще пътувам евтино“ са сред често използваните сред МЛМ дистрибуторите.

МЛМ компаниите могат да навредят на българската икономика и се възползват от по-слаби хора

Повечето компании за Мрежов маркетинг имат изключително хищнически практики и похвати. Въпреки че в доста книги за Мрежов маркетинг се споменава как трябва да се търсят предприемачи, защото ще проявят интерес към Мулти-левъл маркетинг, заради бизнес мисленето си и така нататък, реалността както видяхте в самото начало на статията е различна – никой сериозен предприемач няма да прояви интерес към бизнес, откъдето доходите идват от събирането хора в мрежа (пирамида).

Често тези компании се възползват от отчаяни хора, които имат остра нужда от доходи, по-добър живот или нужда просто да бъдат приети някъде. Жени в майчинство също са основна таргет група, тъй като се твърди че това е „бизнес, където можеш да работиш от вкъщи“.

В самото начало, подобно на култ или секта, хората там ще ви накарат да се почувствате в силно приятелска среда, ще чувствате сякаш ви зареждат с позитивизма си и ще си помислите, че най-накрая сте открили място, където принадлежите. В скоро време обаче, ще започне да ви се вменява чувство за вина, че не работите достатъчно здраво „за мечтите си“, не записвате достатъчно хора, ще се правят сравнения между вас и някой „по-успешен“. Цялата тази фасада е една от основните причини защо такива схеми в крайна сметка няма да се окажат успешни за вас в дългосрочен план.

МЛМ компаниите не създават реална стойност за българската икономика, те само я преразпределят към чуждестранни компании. В момента не пропагандирам „подкрепяйте българското“. Няма нищо лошо в това да харесваш чужд продукт или услуга, но когато тези продукти нямат стойност, а вие се кълнете в тях, тогава, участвайки като представител, карайки други хора също да купуват това, което се представя, наистина ли мислите, че създавате богатство за своите сънародници или по-скоро им помагате да обедняват, обогатявайки единствено собствениците на МЛМ компаниите?

Изказвания на стената на знайни и незнайни „мрежари“ като „Аз ще направя всички в България представители на компанията!“ звучат нелогично, крайно и направо крайно нелогично. Представете си за миг, че сте собственици на истински бизнес и ви трябват служители, но абсолютно всеки човек в България участва в МЛМ схема и няма интерес да работи. Тогава ще има ли изобщо бизнес в България?

Някои „мрежари“ може би ще кажат, че просто „не съм намерил добър МЛМ“. Такова нещо като добър МЛМ е оксиморон. Ако мислите да участвате в МЛМ бизнес, заради уменията, които ще научите, а не само заради доходите, които ви се обещават, то има и по-добри алтернативи, като да инвестирате в себе си, да четете книги и да научите полезни технически умения. Нищо чудно след някоя друга година да създадете продукт, който да има висока пазарна стойност.

Благодаря, че прочетохте!

Турбо Възход е независима медийна платформа. Всички материали, които публикуваме, са лични позиции на съответните автори.

Ние не слагаме реклами и не получаваме финансиране от никъде. Предпочитаме да получаваме подкрепа от нашите читатели, които намират стойност в нашето съдържание.

Ако ви харесва това, което четете, можете да ни подкрепите с малко дарение.

Подкрепете Турбо Възход

Вашата карта ще бъде запазена и от нея ще бъде изтегляна избраната сума всеки месец. Ако желаете да видите или прекратите вашето ежемесечно дарение, натиснете .

Коментари

Ако искате да оставите коментар, трябва да имате профил. Впишете се тук


Тази статия все още няма коментари.