Ефектът на ореола или защо външния вид е важен



Ефектът на ореола (Халоефект, Halo Effect) е вид когнитивна склонност, при която една позитивна черта на някого, влияе върху цялостната представа за него. Терминът е измислен и въведен в науката от американския психолог Едуард Торндайк през 1920 година. По време на изследването си Торндайк събира полицаи от различни райони и управления и ги кара да разговарят помежду си. В края на експеримента ги кара да оценят своите колеги спрямо впечатлението, което са оставили. Съответно по-високите и атрактивни полицаи били оценени като по-интелигентни и по-смели от останалите си колеги, и че ще бъдат по-добри войници ако бъдат призовани в армията.

Халоефектът се изгражда изцяло на база предположения – предполагаме, че добре изглеждащите хора са по-интелигентни, по-уверени, че можем да им се доверим повече, по-компетентни са. Буквално съдим книгата по корицата. Това психологическо пристрастие може да се окаже в полза на човек или да проработи срещу него. Ефектът на ореола може да афектира интервюто ви за работа ако не сте показали достатъчна харизма или не сте подбрали достатъчно добре облеклото си, а тъй като другият кандидат е показал всички тези качества (разбирайте и визия) и е подбрал обклеклото си, на него е „поставен ореол“ и се е сторил на подбиращите кадри изключително мотивиран за работа и комуникативен, въпреки че Вие може да се окажете по-компетентен.

Повечето хора ще попитат „Но това не е ли повърхностно или стереотипно, хората да съдят за някого според външния му вид и генетика?“ и да, абсолютно такова е, но това се дължи изцяло на разбиранията на отсрещната страна, а ние няма как да променим нечии чужди предпочитания. Експеримент, който гледах в Ютуб отговори на много от тези въпроси. Двама приятели, единият, облечен като бездомник, а другият с лъскав костюм, излизащ от скъп автомобил, решават да поискат пари от непознати. Почти всеки случаен минувач подминаваше бездомника, някои все пак решиха да му дадат монети. Човекът с костюма и Ламборгинито спря двама минувачи и използвайки малко харизма, успя за секунди да убеди хората да му дадат 20 долара, защото си е забравил парите в тях и се чувства много засрамен. После предложи на хората да им вземе контактите и да ги потърси, за да им върне парите, но те отказаха. Споменаха, че това може да се случи на всеки и се радват, че са помогнали. Подобен експеримент имаше и на един ескалатор в мол, където обличат висока жена със стар костюм и нарочно разрошват косата и. Жената се опитва да качи тежък куфар на ескалатора и демонстрира затруднения, обаче от двайсетина минувачи само двама-трима се притекоха на помощ на дамата. След това в същата ситуация е поставена девойка с дълга руса коса и къса рокля. Вече знаете какъв е бил резултата – почти всеки тичаше към нея да кавалерства, а повечето после се опитаха да заговорят дамата и да вземат номера и.

Ефект на ореола се наблюдава в политиката, където нивото на атрактивност на даден кандидат от политическа партия на избори може да изиграе роля в изборния резултат. Откакто съществуват социалните мрежи ставаме свидетели на колажи, които могат да издигнат или да подкопаят даден политически кандидат.

Халоефект в развлекателната индустрия

Психологическият ефект се използва често от компаниите в развлекателната индустрия. Докато преди години, когато в киното са липсвали голямо количество специални ефекти и е било важно съдържанието на филма, днес това не е изобщо проблем дори в нискобюджетните филми. Студията разчитат на това трейлърите на нови филми да са изпълнени с екшън и специални ефекти, актьорите да са в перфектна физическа форма, монтажите да са на ниво. Често ние се впечатляваме от актьорската игра, харизмата и визията на дадена известна личност, но сме готови с лека ръка да подминем факта, че той обижда журналисти пред камера, да речем.

Много често се случва хората да поставят ореол върху проект за компютърна игра тотално на база графично оформление и презентация, а не на база геймплей (gameplay – игрови стил, съдържание). В днешно време това е напълно нормално, защото технологията позволява почти фотореалистични образи. Като участник в тази индустрия съм забелязвал как всички възторжено възхваляват дадена презентация на игра, а тя дори още не се е появила на пазара или пък обратното – играта излиза на пазара и е абсолютно провален проект откъм съдържание, но вече е натрупала фен база, която не обръща внимание на проблемите в геймплея или е готова да ги подмине, защото графиката е страхотна. Обратен халоефект се забелязва, когато даден проект бива подминат, незабелязан или направо лошо оценен, просто защото не отговаря на модерни графични стандарти. Разбира се, няма нищо лошо в това да се „изкефим“ на дадена презентация или трейлър, стига да знаем как да разграничаваме качественото от некачественото съдържание.

Ефектът на ореола в онлайн запознанствата

Много пресен пример за ефект на ореола тук са набралите вече популярност приложения за запознанства. Част от техните функции опират до това да харесаме някой единствено по профилната му снимка. Тъй като голяма част от аудиторията на тези приложения са мъже, може да се очаква, че жените, регистрирани там, ще бъдат заляти от многобройни съобщения и ще разполагат с голям избор с кого да излязат на среща. Също така е ясно, че само най-атрактивните потребители от мъжки пол ще имат този шанс. Ореолът ще бъде поставен върху тях, защото първото нещо, което забелязват хората в тези приложения, са профилните снимки на регистрираните. Разбира се, онлайн запознанствата не са реалния живот и е необходимо повечето мъже да осъзнаят това. Много е важно да се разбере, че тези приложения поставят в привилегирована позиция определени хора за определени качества и действат в ущърб на други, които нямат същите качества.

Халоефект в маркетинга

В маркетинга ефектът на ореола позволява на компаниите да прехвърлят позитивната си репутация върху изцяло нова серия продукти, която са решили да изстрелят на пазара. Пример са компанията Apple, която залага на доста прост и атрактивен дизайн, а също така са смятани за „скъпарска“ марка. Когато компанията решава да изкара на пазара таблети, след успеха на серията им телефони, те веднага получават позитивен отзвук от потребителите и по-късно това помага на продажбите на таблетите. Концепцията за силата на един бранд е нещо, което разбираме на много интуитивно ниво. От опит знаем, че компаниите със силен и известен бранд се представят по-добре на пазара, дори създават монополни печалби.

Халоефектът е любимият метод и на измамниците. Ако бъдете поканен на среща, където да обсъдите нова “възможност“ за инвестиция или бизнес, бъдете сигурни, че човекът, който ви е поканил, ще се появи безупречно облечен, ще избере мястото на срещата да е в лъскав офис или известно заведение, ще разчита на ораторски умения и специално отношение към вас. Той ще разчита на това да се хванете за някое от положителните му качества, които демонстрира, замъглявайки представата ви, че всъщност се опитват да ви вкарат в измамна схема. И точно както жената, която попада във връзка с манипулатор, го има варианта да поставите ореол на този човек, защото той няма как да не е загрижен за вашите финанси или за това да изкарате много пари с тази честна усмивка на лице и с тази загрижена реч.

В заключение ще кажа, че е добра идея да работим върху външния си вид и първото впечатление, което оставяме в останалите. Най-малкото е изключително важно в света, в който живеем днес. Съществуването на този психологически ефект е довеждало до несправедливи склонности на мненията за даден човек и такива склонности могат да доведат до много самоизпълняващи се пророчества, където неатрактивно изглеждащите хора ще отнасят негативни оценки дори за скрити качества и таланти. В работната среда може да повлияе на това кой заслужава повишение или привилегии, независимо от задачите, които е изпълнил и труда, който е вложил. Когато мениджър разпределя задачи може да реши например, че някой е по-способен за дадена задача, само защото той харесва този служител заради други негови качества. Дебати и информираност относно тази тема са добра идея и е хубаво тя да достигне до повече хора, за да бъде разбрано, че нашите решения могат да бъдат повлияни от психологическите склонности.

Благодаря, че прочетохте!

Турбо Възход е независима медийна платформа. Всички материали, които публикуваме, са лични позиции на съответните автори.

Ние не слагаме реклами и не получаваме финансиране от никъде. Предпочитаме да получаваме подкрепа от нашите читатели, които намират стойност в нашето съдържание.

Ако ви харесва това, което четете, можете да ни подкрепите с малко дарение.

Подкрепете Турбо Възход

Вашата карта ще бъде запазена и от нея ще бъде изтегляна избраната сума всеки месец. Ако желаете да видите или прекратите вашето ежемесечно дарение, натиснете .

Коментари

Ако искате да оставите коментар, трябва да имате профил. Впишете се тук


Тази статия все още няма коментари.